Het kantoor wint aan populariteit
Eén grote open kantoorruimte met tig werkplekken, verlaagde plafonds, weinig structuur en een overvolle bedrijfskantine. Nee, op deze manier willen werknemers niet meer werken op kantoor. Het ‘nieuwe werken’ maakt korte metten met saaie kantoren en kantoortuinen. Kantoren dienen te transformeren. Althans, zo luiden de berichten in de media. Maar is dat wel zo? Kunnen we uitsluitend na volledige transformatie weer naar kantoor? Of kan het kantoor ook op andere wijze populariteit terugwinnen?
Ontwikkelingen
Dat de coronacrisis invloed heeft op hoe we onze werkomgeving in de toekomst gaan gebruiken, is een ding dat zeker is. Momenteel is de functie van de kantooromgeving aan het veranderen. Saaie grijze kantoorruimtes liggen definitief achter ons. Een werkruimte dient tegenwoordig gezond, functioneel en inspirerend te zijn. De behoefte aan een combinatie van concentratie-, interactie- en ontspanningsmogelijkheden binnen de bedrijfsruimte lijkt nu groter dan ooit. Voor architecten een reden om een nieuw werkplek-transformatie-concept te bedenken, waarbij het kantoor als ontmoetingsplek met diverse zones wordt ingericht. Maar ook verschijnen er interieurontwerpen waarbij het kantoor als ‘het thuis’ van de organisatie en tweede huis voor werknemers fungeert.
Transformatie; trend of noodzaak?
Als projectinrichter is debazis goed op de hoogte van de diverse interieurvarianten en de noodzaak van dergelijke transformaties.
Allereerst een complete werkplektransformatie waarbij het kantoor als ontmoetingsruimte wordt ingericht. Deze optie creëert een plek waar je weer fysiek contact met collega’s hebt, waar je kunt socializen en verbinden. Kortom, een plek waar werknemers graag komen en waar ruimte is voor creativiteit en interactie.
Een vergelijkbare variant is het kantoor te transformatie naar ‘het thuis’ van de organisatie. Hier staan met name het werkgeluk en welzijn van de werknemers centraal. Loungeplekken, uitnodigende lunchruimtes en sportfaciliteiten zijn in dit interieurontwerp geen uitzondering. Gezondheid, persoonlijke groei en een sterkere verbinding met het bedrijf worden met dit ontwerp gestimuleerd.
Maar dergelijke grote transformaties zijn niet voor ieder bedrijf even effectief, rendabel en bovenal noodzakelijk. In plaats van meegaan met deze trend, leert onze ervaring dat de noodzaak juist bij het onderzoeken van de wensen en behoeftes van zowel de organisatie als de werknemers ligt.
Naast volledig verbouwen of zelfs verhuizen is er natuurlijk ook de mogelijkheid om gedeeltelijk te verbouwen. De beste elementen uit de volledige transformatie-ontwerpen combineren met de beste elementen uit de huidige inrichting.
Dit is uiteraard ook toepasbaar op de welbekende kantoortuinen. Na de coronacrisis is het weliswaar aan te raden om bepaalde elementen van de kantoorinrichting kritisch te bekijken. Kleine indelings- en interieuraanpassingen kunnen immers een groot verschil maken.
Kantoor van de toekomst
Toekomstige kantoren zien er dus anders uit dan voorheen en daar kun je als vastgoed eigenaar niet aan voorbij gaan. Om invulling te geven aan het ‘nieuwe werken’ is verandering in bedrijfsinrichting zeker aan te raden. De omvang van de verbouwing is hierbij ondergeschikt aan de praktische kant van de kantoorinrichting. Vraagstukken als: “Hoe willen we het kantoor gaan gebruiken?”, “Wat willen we weer op kantoor kunnen doen?” en “Hoe geven we de juiste invulling aan de beschikbare ruimte?” zijn essentieel voor de invulling van het nieuwe interieurontwerp.
Voeg daar de wensen en behoeften van de werknemers en de organisatie aan toe en je hebt alle ingrediënten om tot een ideaal interieurconcept te komen.
Het bedrijfsinterieur is in ieders situatie uniek en het kantoor wint uitsluitend zijn populariteit terug wanneer het ontwerp persoonlijk is en aansluit bij het DNA van de organisatie. Wij zeggen niet voor niets: “Complete interieurprojecten beginnen bij de basis”.
Kortom, het kantoor van de toekomst is een gezonde en creatieve werkomgeving creëren waarbij persoonlijkheid essentieel is.